top of page
  • Foto van schrijverKarel Van Cauwenberghe

Wat een prestatie!


In Brugge konden we zonder mondmaskers maar wel met een CST eindelijk een concert brengen. Het werd bijzonder mooi ondanks de stress van files en van bussen die later dan voorzien arriveerden.


Nadien stegen de besmettingscijfers en kwamen er opnieuw verontrustende berichten binnen uit de zorg. Corona geeft het nog lang niet op. Voorlopig nog repeteren met de nodige ventilatie en CO2 meter. Steeds moeten we ons aanpassen aan de gewijzigde omstandigheden. En dan juist voor het concert in Antwerpen een nieuw overlegcomité met weeral gewijzigde richtlijnen die opnieuw niet altijd even duidelijk waren. Het protocol Cultuur verscheen op zaterdag 20 november, de dag voor ons concert. Voor zingen stond er niets meer vermeld (dit is inmiddels aangepast, blijkbaar na de reportage in het Journaal op VRT de dag van ons concert).


Uw bestuur moest voortdurend beslissen en dan weer terug schakelen (zo heet dat tegen-woordig). Ik kan aannemen dat dit het er niet gemakkelijker op gemaakt heeft. En toch gingen we door : zingen mét mondmaskers. Uniek in de geschiedenis van deCHORALE. Het werd een moeilijke opdracht om dit tot een goed einde te brengen. Maar deCHORALE heeft het gedaan. Ondanks die vervelende maskers hebben we het publiek kunnen ontroeren. Ik hoorde mensen die tot tranen bewogen waren tijdens en na het concert. De vele lovende reacties staan elders in deze blog vermeld. Opnieuw buig ik zeer diep voor de inzet van alle koorleden. Wat jullie op 21/11/2021 hebben laten horen en zien in de Elisabethzaal was uitzonderlijk en zal blijven nazinderen in de historiek van deCHORALE. Ik ben jullie daar zeer dankbaar voor.


Opnieuw buig ik zeer diep voor de inzet van alle koorleden. Wat jullie op 21/11/2021 hebben laten horen en zien in de Elisabethzaal was uitzonderlijk en zal blijven nazinderen in de historiek van deCHORALE. Ik ben jullie daar zeer dankbaar voor.

Tevens wil ik hier zeer uitdrukkelijk nog eens alle bestuursleden bedanken en de koorleden die achter de schermen bijzonder hard hebben moeten werken om dit alles mogelijk te maken. Ook daar is de inzet en het enthousiasme bijzonder groot en ik kan dit niet genoeg benadrukken. Zonder dit vele werk dat niet altijd even zichtbaar is waren we nooit gekomen tot waar we nu staan.


Graag had ik iedereen persoonlijk bedankt op de eerste repetitie na het concert, maar het leek toen al niet meer veilig om nog fysiek bijeen te komen. Hierop is besloten om het via zoom te doen. Tijdens deze meeting zijn vele nuttige opmerkingen geformuleerd die zeker verder besproken zullen worden.


En nu ?

En nu? Het leven gaat verder en corona blijft alles sturen. De regeltjes van het vorige over-legcomité waren nog niet opgedroogd of er moest alweer bijgestuurd worden. Het nieuwe overlegcomité van vrijdag 26/11/2021 resulteerde in een nieuw K.B. Dit K.B. bepaalt dat private bijeenkomsten (zoals een repetitie) enkel nog buiten mogen georganiseerd worden. Het is nu niet bepaald de periode om veel buitenactiviteiten te organiseren en buiten zingen met meer dan 100 zangers is ook niet ideaal. Voorlopig moeten we het dus stellen met repetities thuis voor het computerscherm. Jammer maar voorlopig kan het niet anders. Toch ben ik er zeker van dat we zo de mooie koorklank van deCHORALE in stand kunnen houden.


We zullen wellicht nog veel moeten schakelen richting het volgende project, maar ik ben ervan overtuigd dat dit ook zal lukken !


Gezonde groeten

Karel Van Cauwenberghe

Voorzitter deCHORALE











21 weergaven
bottom of page